A vasárnapi iskola mozgalom keretében tanárcsapatok indulnak kéthetente a határ közeli településekről az elszakított területek falvaiba, városaiba, hogy szombaton délután és vasárnap délelőtt foglalkozzanak a szórványban élő, meglehetősen nehéz sorsú gyermekekkel, hogy segítsék őket magyarságuk megőrzésében.
A mozgalom a jelentkező pedagógusok önkéntes munkáján alapul, térítést nem kapnak érte. Költségeiket jószándékú adományokból, pályázati pénzekből, önkormányzati támogatásból fedezzük.
Jelentkezését örömmel vesszük, ha érez magában elég erőt a rendszeres, önzetlen és meglehetősen nehéz munkához!
2005-ben született a vasárnapi iskola mozgalom abból a felismerésből, hogy a szórvány magyarság körében igen nagy szükség van a pedagógusok munkájának segítésére hétvégi foglalkozások keretében. A határon túli magyar gyerekek nem anyanyelvi környezetben töltik napjaik nagy részét, ez óhatatlanul az anyanyelv ismeretének megkopásához vezet.
A határ közeli településekről havonta, kéthetente szombaton délelőtt kiutazó önkéntes anyaországi pedagógusok célja, hogy délután néhány órában és vasárnap délelőtt az istentiszteletek rendjéhez igazodva képezzék a tanulókat a magyar irodalom és nyelvtan, magyar történelem terén színesítve a tanulást sok-sok kézműves foglalkozással, ének- és tánctanulással.
A munkát 2005-ben szentendrei pedagógusok kezdték el egy szolokmai nyári tábor megszervezésével, majd a következő tanévben már tanár csapat is alakult. Debrecenben kettő Békéscsabán három, Törökszentmiklóson és Karcagon két-két csapat vállalta ezt a nehéz, de szép feladatot. A csoportok alkalmanként – a létszám függvényében – 2-4 határon túli településre utaznak, ahol falvanként 20-40 négy és tizennégy év közti gyermek várja a „magyar tanítókat”.
Adományok segítségével tudjuk megoldani a gyerekek uzsonnáztatását, és a tanításhoz szükséges anyagok fénymásolását. A határon túli lelkészek azon kívül, hogy helyet biztosítanak a foglalkozásoknak, segítséget nyújtanak a kiutazó tanárok elszállásolásánál. Tapasztalataink szerint a gyermekek várják és igénylik a foglalkozásokat. Mostanra kialakult a két-három heti gyakoriság, amely a gyermeket túlzottan nem terheli, és pedagógus számára is vállalható.
A rendszeres hétvégi foglalkozások mellett minden évben megszervezzük a nyári tábort is. Ezek hasonló tematikát követnek, mint a vasárnapi iskola természetesen sokkal kötetlenebb formában, számos játékkal, kirándulással kiegészítve. Az egyhetes együttlét alatt magyar mesék, mondák segítségével valamely történelmi eseménnyel vagy személlyel ismerkedhetnek meg a gyerekek. A tavalyi nyári tábor három településen került megrendezésre. Ez alatt a hét nap alatt a honfoglalás korával ismerkedtek meg a gyerekek, jurtát készítettek, íjászkodtak, népdalokat, néptáncot tanultak. Szeretnénk a felnőtteket is bevonni a rendezvényekbe. Tervezett színdarab-bemutatók, amelyek alkalmat adnak a szép magyar kiejtés gyakorlásán túl az adott történelemi esemény (háttér) megvitatására, irodalmi elemzésre, de legfőképpen arra, hogy összekovácsolják a falu társadalmát. A bemutatóra ugyanis mindenkit elvárunk, a színpadi jelmezek és díszletek pedig szülői segítséggel készülnek.