Tananyagok
Bevezetés
Egyre több település igényli ezt a fajta munkát, és mindig újabb falvak kapcsolódnak be. Minden településen a magyarság őstörténetével kezdjük a foglalkozásokat. A történelmi tények mellett megismerkedünk a nemzeti mítosz világával is. A magyarok eredetéről témakörben megismerjük a Csodaszarvas mondát és annak irodalmi feldolgozását Arany János Buda halála c. elbeszélő költeményéből, a Rege a csodaszarvasról című versből kiemelt részlet elemzésével. Illusztrációként Jankovics Marcell Ének a csodaszarvasról c. rajzfilmjének megfelelő részeit vetítjük le. A következő alkalommal Attiláról és a hunokról tanulunk, s az eddigi illusztrációk mellett képzőművészeti alkotásokat is bemutatunk ehhez a témához. Ezt követő foglalkozásokon a honfoglalás és az államalapítás történeteit dolgozzuk fel, ehhez történelmi olvasmányokat, forrásanyagokat használunk, illetve Nemeskürty István forgatókönyve alapján készült Koltay Gábor rendezte Honfoglalás és Szörényi-Bródy István a király c. rockoperáját nézzük meg. A magyar történelemnek azokat az alakjait és eseményeit dolgozzuk fel, amelyekhez irodalmi, képzőművészeti és filmes alkotások sora fűződik, hogy több művészeti ág felől közelítve mélyítsük el a gyermekekben az ismereteket, általános műveltségüket is fejlesztve. Így beszélünk Szent László királyról, a Hunyadiakról, különösen Mátyásról, nemcsak történelmi forrásokat, hanem a mese és a mondavilág alkotásait is felhasználva, és bemutatjuk az irodalomtörténeti korszakok legnevezetesebb alkotóit is. Igyekszünk a foglalkozásokat a gyerekek igényeinek megfelelően mesemondással, ének-és tánctanulással, filmvetítéssel, kézműves foglalkozásokkal érdekesebbé, emlékezetessé tenni.
A hétvégi foglalkozásokat olykor – különösen egy-egy ünnep kapcsán – szeretnénk falunappá bővíteni, amikor a megszokott kiutazók körét bővítjük kézművességben jártas mesterekkel, előadóművészekkel, bábosokkal.
Igyekszünk munkánkról beszámolni a helyi és az országos médiában. Állandó támogatónk volt a Magyar Rádió rendszeresen sugárzott, munkánkról szóló beszámolóival, de egyre inkább felfigyel ránk a helyi média is. Ennek nemcsak azért örülünk, mert minden megjelent írással újabb jelentkezőkre számíthatunk, hanem azért is, mert mindegyik egy-egy híradás a határon túl élőkről, magyarnak maradásukért folytatott nehéz és tiszteletreméltó küzdelmükről.
Bízunk benne, hogy mozgalmunk országos méretűvé válik, bekerül a tanító- és tanárképzés programjába is. Van már erre mutató kezdeményezésünk: az egyik debreceni kolleganő – ha a körülmények engedik, vagyis kapunk kis buszt a kiutazáshoz – magával visz hallgatókat partiumi útjára. Sajnos szűkös anyagi lehetőségeink egyelőre gátat vetnek a nagyobb szabású tervek elé.
Tanmenet
Vasárnapi Iskola foglalkozásainak ajánlott tanmenete
Mottó: ”Aki nem tudja honnan jött, az azt se tudja hová megy!” (egy sámán)
Téma: Magyar történelem a kezdetektől az I. világháború végéig
Cél: a témakörben megjelölt eseménytörténet sokoldalú feldolgozása kronologikus rendben, a gyökereink, az összetartozásunk élményének elmélyítése
Módszerek: közös olvasás, dráma-játék: meseolvasás, a hallottak lerajzoltatása, a tárgyalt kor szemléltetése (képek, térkép, makett-ez utóbbi közös elkészítése: pl. vár, kard, korona, ruházat, ruhadíszek, stb. )
Ajánlott taneszközök: az általános iskolában használt történelem könyvek pl.:
- Horváth Péter. Történelem 5. osztály, Történelem 6. osztály
- Helméczy Mátyás: Történelem 7. osztály, Történelem 8. osztály
- Térkép: Történelmi atlasz a 12-16 éves tanulók számára (Cartográphia)
- vaktérkép: térben való tájékozódás készségének fejlesztésére
A modern technika kínálta lehetőségek is számításba vehetők, ha megoldható. Jó összefoglaló, részismétlő lehetőséget kínál Jankovich Marcell. Magyar történelmi DVD-je, vagy a Sacra korona c. film videón
Téma | Fogalmak, összefüggések | Módszerek | Szemléltetési javaslatok |
Magyar nép születése | Eredetmonda, Hunor, Magor, nyelvtudomány, finnugor eredet, hun-magyar rokonság, székelyek, Csaba királyfi, uráli őshaza | Eredetmondák elmeséltetése, mondakincsünk töredékeit keressük: mit gondolsz mi segítheti munkánkat? Gondolj a segédtudományokra! /meglevő tudás mozgósítása, mást területeken szerzett ismeretek összekapcsolása: régészet, néprajz/ Népi díszítőművészetünk ősi elemit rajzoltatni, szinezni | Csodaszarvas c. diafilm levetítése Wass Albert: Válogatott magyar mondák, és népmesék, Arany János: Buda halála, Csaba királyfi Benedek Elek: Székelyföldi mondák és mesék Képek: reflexíj, hajfonatkorongok, öltözet rekonstrukció, tarsolylemez, |
Élet a sztyeppén | Életmódváltás, nomád pásztorkodás, téli- nyári szállás, jurta, nemez, Magna Hungária, nagycsalád, nemzettség, törzs, sámán, táltos, világfa | Olvassunk mesét! Részletek a Mondák könyvéből, /olvasási készség fejlesztés/ a képek segítségével meséld el, hogyan készült el a jurta? Gyurmázzunk: egyszerű edények közös elkészítése, ügyesebbek állatokat készíthetnek stb. | Ősi magyar állatfajok képei, jurta, jurta belső: László Gyula: 50 rajz a Honfoglalásról |
A vérszerződés | Levédia, kettős fejedelemség, törzsi névsor, Etelköz Árpád-ház | Bizonyítsd be, hogy hiteles a törzsi névsor A földrajzi atlasz segít! | Árpádkori hatalmi jelképek: pl. zászló, pajzs, turulmadár |
A honfoglalás | Könnyű-lovas harcmodor, Szvatopluk, besenyők | Olvassuk el a Fehér ló fia mondát. A monda szerint hogy történt a honfoglalás? /értő olvasás fejlesztés/, Rajzold le azt, ami a legjobban tetszett! | |
Javasolt időkeret: 2 alkalom (szombaton 3-3 óra, és vasárnap 2-2 óra) | |||
Magyar őstörténeti ismeretek felelevenítése, honfoglalók élete | Bök, ínek, szolgálónépek, jurta, sámán, táltos | A képek alapján mesélj a honfoglaló őseink életéről! /elemző képesség fejlesztése/ | Honfoglalás kori képek: jurta ,patics-ház, gerenda ház, félig földbe vájt ház, állatok, tönkölybúza, földművelő eszközök képei |
Kalandozások | Könnyűlovas harcmodor, kalandozások, | Térképen is kövesd a kalandozókat! /térképen való tájékozódás fejlesztése!/ készítsünk közösen térképet.! Rajzoljuk be, merre jártak őseink? | Vaktérkép, Szt. Galleni kaland |
A keresztény magyar állam megalapítása | Államalapítás, ispán, vármegye, egyházszervezet | Közös olvasás: István király intelmei | |
Javasolt időkeret. 2 alkalom: 3 -3ó. szombaton, 2-2 ó. vasárnap | |||
Zűrzavaros évtizedek | Pogánylázadások, trónviszályok, | Rakd össze!! Ki kivel illetve ki ellen harcolt és miért? /mozaik technika: részekből kirakni az egészet, logikai készség olvasási készség fejlesztése / | A témához tartozó mondák: /pl. Korona és a kard, Vértes hegység, Búvár Kund stb./ |
Szent László és Könyves Kálmán | Istenítélet, kóborlás, törvénylátó napok, lovagkirály | Ismerkedjünk meg a törvény szövegével! László és Kálmán törvényei / Gondolkozz: miért szigorúbbak László törvényei, és miért enyhíthetett Kálmán? | Törvények, /részletek/, Szent László mondái a Wass Albert könyvből |
III. Béla és II. András kora | Szent Korona, kancellária, Anonymus, birtokadományozás, Aranybulla, köznemes | Milyen veszélyt látsz II. András birtokpolitikájában? A szöveg segít! /értő olvasás fejlesztése/ | Érdemes elolvasni, megnézni, meghallgatni! Gárdonyi Géza: Isten rabjai, Katona József- Erkel Ferenc: Bánk bán. Sacra korona c. film, középkori oklevelek képei, oklevél nyelve, hitelesítése |
A tatárjárás | Juliánus barát, kunok, Batu kán, Muhi, | Olvasmány feldolgozás: A muhi csata /olvasási készség fejlesztése/ 6. o. tankönyvből | |
A II. honalapítás | Kővárak, telepesek, | Hol laknak a kunok és a jászok? A térkép segít! /térképismeret fejlesztése/, Készítsünk együtt várat! | Középkori várak, lakótornyok, lovagi élet, |
Az „utolsó Aranyágacska” | Árpád-ház kihalása, kiskirályok | Készítsük el közösen az Árpád-ház családfáját! | |
Javasolt időkeret: 3 alkalom: 3-3-3 ó. szombaton, és 2-2-2 ó. vasárnapon Ez összesen 7 alkalom. | |||
A 8. alaklom az összefoglaló rendszerező foglalkozás. Ez egy félév anyaga. Minden alkalomra tervezzetek valami játékot, éneket, stb. Pl. kint a bárány bent a farkas, Adj király katonát!, Elvesztettem zsebkendőmet!, Jöjjön az a híres nevezetes,,,! (nemzetek játék |
I. (Róbert) Károly | Csák Máté, tartományúri rendszer, aranyforint, regálék, bányabér, nemesérc monopólium, kapuadó, királytalálkozó, | A kép és a forrásrészlet segítségével mond el hogyan éltek a bányászok a középkorban! /szóbeli kifejezőkészség fejlesztése/ | Középkori pénzek fotói |
Nagy Lajos | Ősiség, kilenced törvény, úriszék, pallósjog, perszonálunió | Kik voltak a pálosok? /szövegértő feladat/ | Arany János: Toldi /jó alkalom a magyarosoknak a dráma órákra!!!/ Diósgyőrről képek |
Zsigmond, a császár és király | Bárók, déli végvárvonal, Nikápoly, zsinat, mezőváros, szabad királyi város, | Tervezz cégért! Hasonlítsd össze a középkori Debrecent (mezőváros!) és a középkori Budáz (szabad királyi város!), mi a különbség? | A tatai várról képek Középkori városokról képek, térképek, cégérek Forrás: tankönyv, Varosunk Debrecen, internet |
: Budai Nagy Antal, Buda jelentősége, középkori mértékrendszer /olvasási készség fejlesztése/ | Erdélyi parasztfelkelés Középkori kereskedelmi útvonalak, árumegállító jog | Játsszuk el, hogy a középkori Buda vásárán árus vagy/vásárló vagy! | Középkori mértékegységekről képek |
Javasolt időkeret: 2 alkalom: 3-3 ó. szombat, 2-2 ó. vasárnap | |||
Hunyadi János a törökverő A nándorfehérvári diadal | Kormányzó, katona nemes, hosszú hadjárat, Déli harangszó, dunai flotta | Kövesd a térképen Hunyadi János harcait! /térképismeret fejlesztés, szóbeli kifejezőképesség fejlesztése/ | Képek Hunyadi Jánosról, Nándorfeférvárról, a csata vázlata |
Hunyadi Mátyás | Fekete sereg, füstadó, rendkívüli hadiadó, zsellér, | Mátyás az igazságos! A szöveg alapján bizonyítsd be a mondat igazságát. A szövegben keresd a választ! /értő olvasás fejlesztése/ | Vendég voltam Mátyás király asztalánál! Készíts fogalmazást! Mátyás mondák olvasása, képek a reneszánsz uralkodóról, kódex, Corvinák |
A Jagellók kora Magyarországon | Dobzse László, Laci –konyha, parasztháború, Dózsa György, Hármaskönyv | Elemezd a parasztsereg fegyvereit a képek segítségével | Képek Temesvárról, Dózsa Györgyről |
A mohácsi vész | Török szultán, Mohács, önálló államiság elvesztése | Olvasmányfeldolgozás: A mohácsi csata /olvasási készség fejlesztése/ | Képek, térképek a csatáról, |
Javasolt időkeret: 3 alaklom: 3-3-3 ó. szombaton, 2-2-2 ó. vasárnap | |||
Az ország három részre szakadása | Ferdinánd, Szapolyai János, Váradi béke, György barát, Erdélyi Fejedelemség, Hódoltság, Királyi Magyarország, | Ki volt György barát? Olvassuk el együtt! /olvasási készség fejlesztés/ | György barát |
Török világ Magyarországon Királyi Magyarország | Rablógazdálkodás, szpáhi birtok, khász birtok, hajdúk, nádor, majorság, robot, röghözkötés | Keresd a választ a szövegben! Miért fejlődtek a mezővárosok a Hódoltságban? /értő olvasás fejlesztése/ a képek segítségével meséld el hogyan élhettek az akkori emberek? | Képek a törökvilágból, a királyi Magyarországról |
A végvári hősök A reformáció Magyarországon | Végvárak típusai, várháborúk, Hitviták, Károlyi Gáspár, Vizsoly, a „kálvinista Róma” unitáriusok, vallásbéke, | A képek segítségével mond el egy vár ostromát! Olvassunk Drégely ostromáról! Református iskola, református templom, katolikus templom összehasonlítása /szóbeli kifejezőkészség, olvasási készség, fejlesztése/ | Olvasd el Eger ostromát! /Gárdonyi Géza : Egri csillagok/ Képek a végvárakról, református iskolákról, templomokról |
Javasolt időkeret: 2 alaklom: 3-3 ó. szombat, 2-2 ó. vasárnap | |||
8. alaklom: összefoglalás, rendszerezés, játákos totó | |||
A Bocskai –szabadságharc Ellenreformáció Magyarországon | Basta szekere, felségárulási perek, szabad vallásgyakorlás, Pázmány Péter | Forráselemzés: bécsi béke pontjai, Bocskai politikai végrendelete elemzése. Keresd meg a Hajdúságot! Bizonyítsd a térkép segítségével Bocskai szavahihetőségét! /Térképismeret fejlesztés/ | Térkép Debrecen képei, Nagyszombat |
Erdély aranykora | Bethlen Gábor, Gyulafehérvár, monopólium, harmincéves háború, protestáns iskolák, | Gondolkozz! Keress kapcsolatot a harmincéves háború és Erdély külpolitikája között. A szöveg segít! /értő olvasás fejlesztése/ | Képek a fejedelemről |
Habsburg-ellenes harcok a XVII. sz.-ban | Zrínyi Miklós, Vasvári béke, Ferencek összeesküvése, gályarab, Thökölyi Imre, | Bizonyítsd be hogy valóban szégyenteljes volt a Vasvári béke! /szövegértés fejlesztés/ | Képek Zrínyiről, Thökölyről, |
Buda visszavétele | Török ellenes szövetség, Újszerzeményi Bizottság, Karlócai béke | Olvasd el, majd saját szavaiddal meséld el Buda visszafoglalását! /szövegértés, szóbeli kifejezőkészség fejlesztése/ | |
Javasolt időkeret: 2 alkalom: 3-3 ó. szombat, 2-2 ó. vasárnap | |||
„A hazáért és a szabadságért!” | II. Rákóczi Ferenc, Zrínyi Ilona, Esze Tamás, érdekegyesítés, Szécsény, vezérlő fejedelem | Olvassunk Rákócziról! /olvasási készség fejlesztés/ | Új képes történelem: Liliom és… vonatkozó kép anyaga |
„A nagyságos fejedelem ” | Bottyán János, trónfosztás, Ónod, közteherviselés, szatmári béke, | Hasonlítsd össze a szabadságharc országgyűléseinek eredményeit! /szövegértés fejlesztés/ | R. Várkonyi Ágnes: II. Rákóczi Ferenc c. könyve képanyaga |
Javasolt időkeret. 2 alaklom: 3-3 ó. szombat, 2-2 ó. vasárnap | |||
5.-6. alkalom: összefoglalás, rendszerezés, játék |
Hazánk a szatmári béke után | Helytartótanács, Pragmatica Sanctio, nőági örökösödés | Mi a lényege az új birodalmi közigazgatásnak? A térképvázlat segít! / térképismeret fejlesztés/ | ||
A soknemzetiségű Magyarország kialakulása | Soknemzetiségű, betelepítés, nemzetiség | Keress példákat a népességnövekedésre! /értő olvasás fejlesztése/ Elemezd a diagramot és a táblázatokat , majd hasonlítsd össze az adatokat Európa országaival! / elemző képesség fejlesztése/ | ||
Hazánk Mária Terézia alatt | Kettős vámrendszer,birodalmi érdek, úrbéri szolgáltatások, külső/belső vám, Ratio Educationis | A képsegítségével rendszerezd a jobbágyterheket! /szóbeli kifejezőkészség, elemző képesség fejlesztése/ | Hallgasd meg újra! Kodály Zoltán : Háry János c. daljátékát | |
Részismétlés: munkafüzet vonatkozó feladatai | ||||
II. József rendeletei | Felvilágosodás türelmi rendelet, jobbágyrendelet, népszámlálás, nemesi adózás, rendeletekkel kormányzás, nemesi ellenállás, kalapos király | Nézd meg a képet és felelj ha tudsz! Miért nincs a király fején korona? /gondolkodás fejlesztés/ | Keress irodalmi emlékeket a napóleoni háborúkba való magyar bekapcsolódásra!” | |
A francia forradalom és a napóleoni háborúk hatása Magyarországra | Rendi alkotmány abszolutizmus, magyar jakobinusok, Martinovics Ignác | Hasonlítsd össze a két társaság céljait! / összehasonlító elemző képesség fejlesztése/ | Érdemes elolvasni, megnézni, meghallgatni! Gárdonyi Géza: Isten rabjai, Katona József- Erkel Ferenc: Bánk bán | |
Ismétlés | ||||
II.. témazáró | ||||
Reformkor, Hitel, Világ, Stádium, ősiségtörvény, gőzmalom | A kép segítségével foglald össze Széchenyi István munkásságát! /szóbeli kifejezőképesség fejlesztése/ | Nézd meg videón a Hídember c. filmet | ||
Országgyűlési ifjak, haladók alsótábla, felsőtábla, közteherviselés, hídvám, házi adó, örökváltság | Az ábra segítségével mutasd be a magyar törvényhozást a reformkorban! /elemző, szóbeli kifejezőképesség fejlesztése/ | |||
Hivatalos nyelv, nyelvújítás, Kazinczy Ferenc, Akadémia, Liszt Ferenc, Déryné | Kövesd a nyelvtörvény útját! /értő olvasás fejlesztése/ | Gyűjtőmunka: hozz érdekes példákat a nyelvújítás kori próbálkozásokra! | ||
Országgyűlési Tudósítások, Védegylet, érdekegyesítés | Elemezd a térképet, diagramot, táblázatokat: iparosodottság, népességi adatok összevetése. / elemző képesség fejlesztése/ | |||
Nemzeti Kaszinó, Nemzeti Színház, Fiatal Magyarország, Pilvax Kávéház | A képek segítségével foglald össze a reformkor fő eredményeit! / szóbeli kifejezőkészség fejlesztése// | Javasolt kirándulás: Budapesti séta, Nemzeti Múzeum: a XIX. sz.-i magyar történelem c. kiállítás megtekintése | ||
Olvasmány feldolgozó óra | 48-as emlékhelyeink, forradalom | Olvassuk együtt! Elemezzük a térképvázlatot! / olvasási készség, térképismeret fejlesztése / | Készíts tablót a szabadságharc eseményeiről4 | |
1848. március 15-e | Felelős magyar minisztérium, Közbátorsági Bizottmány | |||
A forradalom eredményei: az 1848-as törvények, forráselemzés: áprilisi törvények | Független, felelős magyar kormány, áprilisi törvények, úrbéri viszonyok, | Elemezd a jobbágyok helyzetét! Segít a rajz! Tartalmi szempontból csoportosítsd az áprilisi törvényeket! / elemző képesség fejlesztése/ | ||
Nemzetiségi ellentétek 1848-49-ben | Nemzetiség, nemzetiségi jogok, oszd meg és uralkodj! | Elemezd Magyarország nemzetiségi adatait! Minek köszönhető ez az állapot? / elemző képesség fejlesztése/ | ||
Részismétlés: a munkafüzet vonatkozó feladatai | ||||
A szabadságharc kezdete | Népképviseleti országgyűlés, Honvédelmi Bizottmány, | A képek segítségével foglald össze a tavaszi, nyári hónapok eseményeit! /szóbeli kifejező képesség fejlesztése/ | Jókai Mór: A kőszívű ember fiai | |
Az udvar második támadása | Windisch-gratz, Görgey Artúr, Bem apó, | Elemezd a térképvázlatot: honnan és kik támadtak MAgyarrországra? Miért kellett új uralkodó? / szóbeli kifejező képesség fejlesztése/ | ||
A szabadságharc tetőpontja: a tavaszi hadjárat | Olmützi alkotmány, központosított birodalom, tartomány, tavaszi hadjárat, Függetlenségi Nyilatkozat, trónfosztás | Forrásfeldolgozás: Olmützi alkotmány, Függetlenségi Nyilatkozat elemzése, korabeli gúnyrajz elemzése / elemző képesség fejlesztése/ | ||
Haynau, I. Milkós, Ferenc József, Arad: október 6-a, politikai nemzet | Kereskedőtelepek, rabszolga-kereskedelem, dzsunka, mandarin | Nézd meg a térképet! Segítségével foglald össze az eseményeket! / eéemző képesség fejlesztése!/ | ||
Ismétlés | ||||
IV: témazáró |